Join(t)forces: programma ter voorkoming van knieblessures

Meisjes van 12-18 jaar: Let op je kruisbanden!

 

Het is in ons land een vrijwel onbekend gegeven, maar daarom niet minder schokkend: meisjes tussen de 12 en 18 jaar die een balsport beoefenen hebben zes- tot achtmaal verhoogd risico op een voorste kruisbandblessure of daarmee vergelijkbare knieklachten.

Orthopedisch chirurg/kniespecialist dr. Thomas Patt van de Medinova Kliniek en fysiotherapeut Joris Buitendijk van Spomed (tevens gespecialiseerd in knieproblemen) trekken hierover krachtig aan de bel. Bovendien presenteren ze een oplossing die de kans op dit kwetsuur met 60 tot 80 procent verminderd.

Een voorste kruisbandblessure is een van de meest ingrijpende blessures die je op een sportveld kunt oplopen. Revalidatie vergt onder normale omstandigheden ongeveer twaalf maanden, maar bijkomende – negatieve – consequentie is dat deze groep tien jaar later met gewrichtsproblemen te kampen krijgt. Zo is bekend dat veel eerder dan gewoonlijk artrose van de knie optreedt met alle mogelijke sportieve en maatschappelijke gevolgen vandien.

Kortom, er is sprake van een ernstig probleem dat dringend aandacht verdient, stellen dr. Patt en Buitendijk.


‘BAMBI-KNIEËN’   

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het verhoogd risico onder meisjes van 12 tot 18 jaar niet alleen hormonale achtergrond kent, maar ook neuro-musculair (aansturing van de spieren) en anatomisch bepaald is. In de volksmond worden dit type knieën ook wel aangeduid als ‘Bambi-knieën’.

Wat is een probaat middel om de kans op kruisbandblessures te verkleinen?

‘Wij hebben een warming-up in drie varianten ontwikkeld die de kans op kruisbandblessures met 60 tot 80 procent verkleind. Wanneer je deze warming-up driemaal per week goed uitvoert, is het tevens een uitstekende warming-up om aan je sportactiviteit te beginnen. Heel veel trainers denken nog altijd dat rondjes lopen en rek- en strekoefeningen de juiste methode zijn, maar dat is allang achterhaald.’


WARMING-UP

Dr. Patt en Buitendijk maken op verschillende manieren kenbaar hoe je zo’n warming-up moet uitvoeren. Er bestaat een instructievideo en een App als naslagwerk, maar liever geven beide specialisten een workshop. Het is de de beste manier om te leren de methode toe te passen.

Het programma werd voor het eerst toegepast bij HV Victoria in Rotterdam, maar clubs als Ring Pass, Craeyenhout en Leonidas staan intussen ook open voor de methode.

Buitendijk: ‘Bij Victoria is men er heel enthousiast over. Wij hebben het daar geintroduceerd en wij constateren dat 60 procent van de coaches nog altijd werkt met deze warming-up.’

Daarbij is een test ontwikkeld aan de hand waarvan bij een speelster een risicometing verricht kan worden. Elke meting krijgt een cijfer met bijbehorende indicatie. Deze module kan iedere fysiotherapeut toepassen.


DRAAGVLAK

Dr. Patt en Buitendijk zoeken naar steeds meer draagvlak onder sportverenigingen om hun methode te introduceren. ‘Wij zijn gestart in de hockeysport, maar het meisjesvoetbal bijvoorbeeld is een even belangrijke doelgroep. En let op: het gaat niet alleen om prestatiesporter, ook voor de breedtesport is dit van groot belang. Het is pure blessurepreventie!’

Het blessurepreventieprogramma heeft in Naomi van As een ambassadeur gevonden die hecht aan het belang van het voorkomen van deze kwetsuur. Immers, in aanloop naar het WK werd zij zelf geconfronteerd met kruisbandletsel dat haar circa acht maanden uit de roulatie hield. 

 

Veel meer informatie over dit onderwerp is te vinden op de speciaal hiervoor ingerichte website www.jforces.nl.

Maar zie ook:

www.spomed.nl

www.orthopedium.nl